Digitale konferansar og webinar for læring og meistring

Det vert arrangert fire faste lunsjwebinar årleg, som vert avholdt i lunsjtider mellom kl. 11 - ca. 12. Du finn info om komande webinar via nettsidene til Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) via lenke under.  Webinara er basert på eit samarbeid mellom dei fire helseregionane (Helse Vest, Helse Nord, Helse Sør-Øst og Helse Midt-Norge) og NK LMH. Tidlegare samarbeida Helse-Midt Noreg om videokonferansar og webinar knytt til læring- og meistringsfeltet. Frå 2022 er webinara løfta opp på eit nasjonalt nivå for å nå fleire og sikre god kvalitet.

Illustrasjon webinar

​T​IDSPUNKT
​TITTEL
​FØREDRAGHALDAR​KOMMENTAR
​Kommande webinar vil framover bli publisert på nettsidene til NK LMH om Lunsjwebinar
​ ​ ​

12. september 2023 kl. 11 - 11.30
​Fasilitatorens sentrale rolle - brukermedvirkning i utvikling av helsetjenesten
​Ann Britt Sandvin Olsson, stipendiat ved Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) og VID vitenskapelige høgskole
​Les meir om finn påmelding til webinaret på mestring.no
​24. mai kl. 11 - 11.30
Hva vet vi om effekten av frisklivstiltak?
​Marita S. Fønhus og Therese K. Dalsbø, seniorforskere ved NK-LMH og Finn-Terje Mansard Bøe fra Frisklivssentralen i Gol

​Les meir og påmelding til webinaret på mestring.no
​14. mars 2023, kl. 11 - 11.45
​Teach Back - pedagogisk metode
​Hildegunn Edløy Holstvoll og Ingun Benno Petterson, spesialrådgivere i Kompetanseenhet for pasient- og pårørendeopplæring ved Sørlandet sykehus
​Les meir om webinaret på mestring.no -

Lenke til påmelding webinar 14/3​
​3. november 2022, kl. 11 - 11.45
​​Effekt og utbytte ved bruk av digitale løsninger - hva vet vi?

​André Vågan, seniorforskar ved NK LMH

Sjå webinaret i opptak på mestring.no​

21. september 2022, kl. 11 - 11.45

Helserisiko og all slags elendighet
​​Stein Conradsen, førsteamanuensis institutt for pedagogikk, Høgskulen i Volda

Teamslenke til webinar 21.09.22

​For info les avhandlinga på mestring.no: Ny avhandling om tillit i helsetjenesten - mestring.no
​25. mai 2022,
kl. 11- 12
Hvilken effekt og utbytte har pårørende av kurs og gruppetilbud?
Presentasjon av kunnskapsoppsummering​
NK LMH – Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse

​For info les på mestring.no

Teamslenke til webinar 25.05.22​
​​3. februar 2021​Hva er det viktigste å huske på når man holder digitale kurs?​
​​Kari Hagen Avdelingsleder Tjenesteinnovasjon, kommunikasjon og teknologi
Frambu kompetansesenter for sjeldne diagnoser
​3. mars 2021​Høreapparat-kurs og høreapparatvideoer
​Audiograf Gøril Ohrstrand Blengsli Hørselssentralen, Ålesund
​Om du vil se videoene på forhånd kan du se dem HER.
​14. april 2021​Hva bør primærhelsetjenesten gjøre for å støtte pasientens egenmestring?
​Ansvarlig: Professor Aslak Steinsbekk, NTNUBygger på artikkel som du finner HER
PowerPoint fra foredraget finner du her:
Steinsbekk Støtte egemestring primærhelsetjenesten 070421.pdf.

​29.september 2021
​Tittel ikke klar
​Førsteamanuensis
Stein Conradsen Institutt for pedagogikk,​Høgskulen i Volda

​24. november 2021
​Pasientportaler - hva er det og hva viser forskningen?
​Stipendiat Martine Stecher Nielsen​, institutt for Psykisk Helse, NTNU

​2020  Innlegg
​29.januar 2020Hvem bruker – og liker nettbaserte helsetjenester? ​Anne Helen Hansen
spesialist i allmennmedisin og samfunnsmedisin, lege ved Universitetssykehuset i Tromsø (UNN) og førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø (UiT)
​Forskningsartikkel: https://www.jmir.org/2019/5/e13615/
25.mars 2020​Åpent for kommuner, brukerorganisasjoner og andre interesserte
​13.mai 2020​Noen problemstillinger om medvirkning og ansvar for egen helse​Gloria Traina PhD-stipendiat, Universitetet i Oslo
​2.september 2020Helse-pedagogiske metoderAndré Vågan, Seniorforsker ved NK LMHPresentasjon på videokonferansen
​Okt/november 2020​Regional samling i TrondheimUtsatt til våren 2021
4.november 2020Bruk av VR (virtuell virkelighet) i opplæring og trening)​Ansvarlig Professor Aslak Steinsbekk

Steinsbekk sin presentasjon

​Aslak Steinsbekk vil fortelle om bruk av virtuell virkelighet (VR) generelt og i opplæring og trening. De har forsket fram flere løsninger innen opplæring av helsepersonell (www.virsam.no ) og vil fortelle om dette. I tillegg vil det bli eksempler på hvordan VR kan brukes av pasienter.

​9.desember 2020​«Hva blir viktig når livet blir mer?»

​Berit Nesseth Otterlei

Rådgiver i Ressurs for opplæring av pasienter og pårørende i  Midt-Norge (ROPP)

​En erfaringsoppsummering fra en søster, mor og kone i møte med alvorlig sykdom, utviklingshemming og sjeldent syndrom, samt en og annen betraktning fra fagperson-perspektivet som helsesykepleier.
Sist oppdatert 05.09.2023