Skal hjelpe pasientene med å stumpe røyken

Røykeslutt kan doble effekten av strålebehandling.

Hege Hegle
Publisert 01.06.2016

En person som holder en eske med medisin
Stråleterapeut Ingeborg Kirkhorn med røykeslutt-pakken

Kreftavdelinga ved Ålesund sjukehus har lansert en "startpakke" for røykestopp for kreftpasienter i behandling.

- Jo tidligere man slutter å røyke, jo større effekt får man av behandlingen. Klarer man å slutte å røyke, kan man faktisk doble effekten av strålebehandlingen. Derfor er dette noe som kan gi stor gevinst til pasienter som røyker, sier prosjektleder og stråleterapeut Ingeborg Kirkhorn ved Kreftavdelingen.

Nikotinerstatning

Startpakken består av informasjonsmateriell og diverse røykestopp-produkter som nikotinplaster og tyggegummi.

- Pasientene som takker ja til "startpakken" blir deretter fulgt opp av en stråleterapeut, slik at vi kan få kartlagt hvor mange som faktisk klarer å slutte og røyke, sier Kirkhorn.

Ifølge WHO tilbys mellom 50 og 55 prosent av alle kreftpasienter strålebehandling. I 2015 var omkring 555 pasienter gjennom stråleterapibehandling på sjukehuset i Ålesund, som er det eneste stedet som tilbyr strålebehandling i Møre og Romsdal.  Mellom 20  til 40 prosent av pasientene røyker.

Breddes i foretaket

- Håpet er jo at en slik startpakke kan være startskuddet på røykestoppen,  sier Kirkhorn.

De første pasientene har allerede fått utlevert startpakken, og neste skritt er å bredde tiltaket på samtlige sykehus i helseforetaket.  Totalt  behandles rundt 1300 pasienter for kreft i helseforetaket.

Les også: Blant landets beste på stråleterapi

Se også video fra avdelingen: