Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Status 6. november: Feil i Helseplattformen

Oppdatert status fra 6. november. Se under.

Publisert 31.10.2024
Sist oppdatert 06.11.2024
En mann med briller
Fagdirektør Erik Solligård

Status 6. november:

Alle pasienter er nå gjennomgått, og det er ikke funnet flere pasienter med mulig prognosetap eller fristbrudd.

Pasientene som er rammet blir fulgt opp. 

Feilen er delvis rettet, overvåkningen er forbedret og skal nå være forsvarlig. Styret i HMR vil bli oppdatert på saken i styremøtet 13. november hvor også adm.dir i Helseplattformen vil orientere om status. 

Feilen ble også meldt til Datatilsynet av Helsepattformen 1. november.

 

* * *

 

Status 1. november:

Gjennomgang så langt viser at det ikke er funnet flere pasienter med mulig prognosetap.

Vi ser nå at de aller fleste pasientene som i utgangspunktet var rammet av feilen, er ivaretatt og har fått behandling innenfor de fristene som er satt, grunnet årvåkenhet blant HMR sitt helsepersonell.

Samlet sett er ca 3/4 av pasientlistene nå gjennomgått og kartlagt, og kartleggingen vil trolig være fullført i løpet av mandagen. 

Ny oppdatering vil komme når gjennomgangen er fullført.

 

* * * *

 

SAK FRA 31. OKTOBER

Mandag 28. oktober ble omfanget av feilen avklart, og mye tyder at feilen har fått konsekvenser for 291 pasienter i form av at disse ikke har blitt satt opp på lister som gir de rett til videre oppfølging innen gitte tidsfrister.

Feilen har vært der siden Helseplattformen ble innført i april i år.

Intensiv kartlegging
Siden mandag har det blitt jobbet intensivt for å sortere ut hvilke journaler som trenger ekstraordinær oppfølging.

– Det vi gjorde initialt var å grovsortere pasienter som vi ser har mistenkte funn eller diagnoser som krever at de må inn i et forløp, og som har ventet lenge. Det kan eksempelvis være mistanke om kreft eller andre alvorlige tilstander, sier fagdirektør Erik Solligård.

Grovsorteringen tyder på at mange av pasientene likevel har blitt ivaretatt og satt på liste, slik at de har fått den oppfølgingen de har krav på.
 
– Så langt ser vi at fire pasienter ikke har fått den oppfølgingen de har krav på, og for en av dem har dette trolig medført prognosetap, sier Solligård og legger til:

– Dette er en svært alvorlig situasjon som vi tar på høyeste alvor. Vi har satt beredskap internt,  og mobilisert ekstra helsepersonell og administrative ressurser som jobber intensivt for å kartlegge konsekvensene av feilen. Målet er at vi ferdig med kartleggingen så fort som mulig og aller helst i løpet av denne uken, sier Solligård.

Berørte pasienter vil bli kontaktet fortløpende
Han understreker at berørte pasienter som er rammet av feilen, vil bli kontaktet direkte av behandlende lege, og at dette skjer i løpet av kort tid.

- Vi håper på forståelse for at alvorlige tilstander blir prioritert, og ber om at pasienter ikke selv kontakter avdelingen direkte, sier Solligård.

Helse Møre og Romsdal vil jevnlig informere om siste status knyttet til feilen som ble avdekket i Helseplattformen fredag 25. oktober.

BAKGRUNN: 

  • Grunnet en feil i Helseplattformen har pasienter ikke blitt satt opp på ventelister for videre oppfølging
  • Feilen ble innmeldt 18. oktober, og svar fra Helseplattformen kom på ettermiddagen fredag 25. oktober
  • En omfattende kartlegging ble igangsatt, og omfanget av feilen ble avklart mandag 28. oktober
  • Av over 300 000 planlagte timer for oppfølging, er 291 pasienter berørt av feilen. Disse må følges opp separat.
  • Helse Møre og Romsdal har meldt hendelsen til Statsforvalteren onsdag 30. oktober
  • Systemet for overvåking av lister er nå forbedret, og Helseplattformen arbeider videre med tiltak og feilretting