12 sykehus i Norge har melkebank, og det vokser frem stadig flere melkebanker rundt om i verden

For syke nyfødte og for-tidlig fødte barn er morsmelk et viktig tillegg til medisiner og behandling. Morsmelkerstatning gir ikke de samme immunstoffene som morsmelk. WHO dokumenterer at spedbarnsdødeligheten og sykdomsforekomsten hos premature barn går ned når barna får morsmelk.

Publisert 19.05.2016

Et nærbilde av en babys fot

Foto: Shutterstock/OUS)

Ofte er det bare snakk om dager før mor selv får produksjon av melk, og de første dråpene som et barn får fra en donor gir en god start, og setter i gang immunforsvaret hos barnet.

Nedgang i mengde melk i Norge

I 2015 var det 330 mødre som leverte melk i Norge. Tilsammen 4514 liter. Kari Waage Haugen ved barneavdelinga i Ålesund forteller at melkebanken ved Ålesund sykehus hadde rundt 30 donorer som leverte ca 210 liter melk i 2015.

Tallene viser en nedadgående trend siden 2007, også i Ålesund. I 2008 mottok Melkebanken i Norge totalt hele 6456 liter morsmelk.

Leder for melkebanken i Norge, Anne Grøvslien, synes det er vanskelig å spekulere i hva årsaken til akkurat dette kan være, men hun tror det har en sammenheng med at kvinner slutter å amme tidligere.

– Jeg opplever at foreldre er mer opptatte nå enn før og at de reiser oftere bort i permisjonen. Dette gjør det vanskelig å gi morsmelk, sier hun.
Behovet for melk varierer veldig, fra nesten helt tomt til så fullt at vi må avvise potensielle givere. Det er viktig for oss at ingen skal oppleve dette som et press, eller bli skuffet om vi noen ganger må avvise melk, sier Grøvslien.

Ved Ålesund sykehus er svingningene store, selv om det er en jevn strøm av givere.

– Vi har gått fra krisestemning fra en måneds tid siden, til fulle lager i dag, forteller Kari Waage Haugen.

Hvem kan bli giver?

For å kunne bli giver av melk til de aller yngste, er det viktig å ta kontakt med Melkebanken så raskt som mulig.

– Ofte er det noen som kjenner noen som skal til Ålesund, og som tar med seg melka. Vi har personale som har tatt med seg melk, og melka kan også sendes med ekspressbuss dersom den emballeres godt i for eksempel en isoporkase, opplyser Haugen.

Melkebanken får melk fra mødre som har mye melk og som ønsker å gjøre en ekstra innsats for barn som trenger det. Melken pumpes og fryses hjemme. All melk blir så testet. Melk med for høyt bakterieinnhold kan ikke brukes.

Alle som leverer melk må gjennom et grundig intervju og testes for smittsomme sykdommer. Det er ikke alle som kan gi melk og Melkebanken følger til dels de samme retningslinjene som for blodgivere for å sikre at mottakerne av melken utsettes for minimal risiko.
Mødrene skal være friske og ha kommet godt i gang med amming av eget barn. Alle som leverer melk får veiledning i forhold til hygiene og rutiner, og de får låne det utstyret de trenger. Det er best å starte levering til melkebanken før eget barn er 2 – 3 måneder.

Les mer om melkebanken ved Ålesund sykehus