Asperger syndrom hos barn og ungdom
Nokre menneske strever frå dei er små med å forstå korleis dei skal vere saman med andre. Dei kan også vere svært oppteken av spesielle ting, og har vanskar med endringar i rutinar. Asperger syndrom er ei funksjonsnedsetting som kjem av medfødd utviklingsforstyrring, og kjenneteikna er vanskar med gjensidig kommunikasjon, sårbarheit ved sosialt samspel og organisering av livet.
Symptom
Asperger syndrom er ei form for autisme. Autisme førekjem oftast hos gutar. Nyare studiar viser at autisme hos jenter er meir vanleg enn tidlegare antatt, men at det ofte artar seg noke annleis enn hos gutar.
Dei som har tilstanden har vanskar med å forholde seg til andre menneske, kommunisere med andre menneske og at ein har vanskar med å vere fleksibel i tankar og åtferd. Dette er vanlegare hos gutar enn hos jenter. Vanskane kjem særleg til syne i situasjonar med stress, og dei fleste med Asperger syndrom har ei sårbarheit for stress. Fleire har spesielle interesseområde der dei viser omfattande kunnskap og ferdigheiter. Menneske med Asperger syndrom har normal intelligens.
Hjernen til menneske med Asperger syndrom fungerer på en annan måte enn hos dei fleste andre. Dei kan reagere meir sensitivt eller mindre sensitivt med sansane, noko som gjer at ein kan bli meir irritert enn andre ved til dømes berøring eller ved spesielle lydar.
Menneske med Asperger syndrom kan vere oppteken av detaljar som andre ikkje legg merke til, eller dei blir oppteken av konkrete tydingar i samtalar, som gjer at meiningsinnhaldet blir vanskeleg å forstå.
Når ein har Asperger syndrom er ein meir utsatt for stressbelastingar, og mange bruker mykje energi når dei er saman med andre. Dette gjer at dei er utsatt ved skifte av skulearenaer, skifte av lærarar, vener eller ved flytting. Menneske med Asperger syndrom kan også ofte vere meir sårbar i puberteten enn andre ungdomar, då det skjer mykje med kroppen som dei i mindre grad greier å forstå, tolke eller ha samtalar om.
Tilvising og vurdering
Det er fastlegen som henviser til spesialisthelsetenesta/BUP ved mistanke om Asperger syndrom.
Er du som foreldre/føresett redd for om barnet ditt har ei utviklingsforstyrring, bør du snakke med din eller barnet sin fastlege. Det kan også vere nyttig å snakke med andre som har dagleg kontakt med barnet ditt, slik som fagpersonar i barnehagen eller kontaktlærar på skulen. Ved Asperger syndrom skal barnet ha grunnleggande vanskar med å forholde seg til andre, forstå sosiale kodar, blir opplevd som fastlåst i sin framferd eller bli uroleg for endringar i kvardagen. Sjølv om barnet ditt har alle desse symptoma er det ikkje nødvendigvis slik at det automatisk har Asperger syndrom.
Utredning
Syndrom betyr at det er en samling av ulike symptomer som opptrer samtidig. For å ha Asperger syndrom trenger du ikke ha alle symptomene som ligger innenfor hvert problemområde, men det er nok at du har noen av symptomene innenfor området.
For å kunne bekrefte eller avkrefte om du har diagnosen, må vurderingen bygge på en grundig utredning. Vi vil ha behov for informasjon om dine ferdigheter til å kommunisere, hvordan du fungerer i sosiale settinger og ellers i dagliglivet nå og hvordan den har vært gjennom oppveksten din. Utredningen vil også være basert på samtaler med deg og dine og dine foreldre eller tilsvarende.

Behandling
Dersom du har fått diagnosen Asperger syndrom, vil du få informasjon om hva det vil si å ha Asperger syndrom, hvordan du best forholder deg til utfordringer mange når en har dette syndromet og på hvordan en best kan kommunisere dine spørsmål og utfordringer til andre. Dette er ofte en forutsetning for å få god tilrettelegging og hjelp.
Det er viktig at du og dine foreldre eller tilsvarende får informasjon om diagnosen og at vi sammen utarbeider en behandlingsplan. Du vil få tilbud om individuelle samtaler, eller møte andre i gruppe, med fokus på det å leve med denne diagnosen. Dersom du ønsker det, tilbyr vi informasjon og veiledning til og dine foreldre eller tilsvarende og andre nøkkelpersoner (skole, arbeidsgiver, NAV).
Informasjon til de pårørende
Når barnet er ferdig utredet vil foreldre/ foresatte få en orientering om barnets diagnose og barnets fungering, slik det er blitt vurdert. I de fleste tilfeller vil foreldre få en tilbakemelding først, og så vil vi sammen med foreldre gi en tilbakemelding sammen med de instansene som har henvist barnet eller vært en del av utredningen.
Barnet vil også få en tilbakemelding, med mål om at barnet skal forstå sine funksjonsutfordringer. Vi ønsker å arbeide med hva barnet kan gjøre for å få mestringsstrategier som hjelper i utfordrende situasjoner, og lære atferd som kan hjelpe barnet til å be om hjelp på egne premisser. Det å bli mer bevisst på gode spørsmål når en har Asperger syndrom kan være en utfordring for mange. Ofte kan det være lurt at foreldrene er med på denne prosessen.
Når dere har et barn eller en ungdom som har fått diagnosen Asperger syndrom er det viktig med god tilbakemelding om hva diagnosen innebærer for eget barn. Det er også viktig med informasjon som gjør at dere forstår atferden til eget barn bedre.
For at foreldre/foresatte skal få en god forståelse for hva det vil si at deres barn har Asperger syndrom, bør dere få opplæring i hva som er vanlig atferd og følelsesmessige reaksjoner ved dette syndromet. Det er viktig med informasjon om hvordan en best imøtekommer vanlige utfordringer hjemme, i fritiden, skole og skolearbeid. Det å ha forståelse for at sosiale relasjoner er en utfordring for barn og unge med Asperger syndrom er vesentlig. Det er grunn til å hjelpe til med tilrettelegging for å hjelpe til med gode mestringsløsninger.
Oppfølging
Asperger syndrom er en utviklingsforstyrrelse som varer over tid. Da vil det være nødvendig å ha et langsiktig perspektiv på oppfølgingsarbeidet. I tillegg til grunnskole vil dette involvere videregående skoleverk, fritidstilbud, og tilpasninger i arbeidssituasjoner. Grad og omfang av oppfølging vil avhenge av funksjonsnivå, og mange personer med diagnostisert Asperger vil klare seg godt i både i ungdomstid og voksen alder.
Personer med Asperger syndrom kan ha behov for, og rett til individuell plan (IP). IP beskriver målsettinger og satsingsområder for hjelp, støtte og tiltak. Hvis du ønsker en slik plan, kan vi sammen med deg og din hjemkommune utarbeide en slik plan.
Ver merksam
Hvis barnet eller ungdommen etter endt utredning og opplæring får tilleggsproblematikk eller et raskt funksjonstap, som økende isolering, forvirringstilstander, økende aggresjon, redusert matinntak eller søvn, samt tap av initiativ til å delta på sosiale arenaer er det grunn til å vurdere om barnet skal henvises på nytt fra fastlegen.