Høyreapparattilpassing
Eit høyreapparat er eit teknisk hjelpemiddel som kan hjelpe deg å høyre betre. Høyreapparatet kan ikkje erstatte normal høyrsel, men om det er godt tilpassa kan det gi ein betre kvardag.
I forkant av denne timen har du vore til vurdering for høyreapparat. Då får du informasjon om ulike typar høyreapparat, og i samråd med audiograf kan du velje kva variant du skal få.
NAV har avtalar med ulike leverandørar av høyreapparat, og høyrselssentralen har tilgang på dei same høyreapparata som private aktørar. NAV dekkjer høyreapparat inntil ein gitt sum. Somme apparat vil derfor ha ein eigendel. Du vil få informasjon om eigendel dersom det er aktuelt.
Før
Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.
- Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig?
- I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
- Hvilke forventninger har du?
Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.
I samarbeid med audiografen skal du finne ut hvordan høreapparatene kan justeres for å få maksimalt utbytte av dem. Du skal også lære deg hvordan du skal ta vare på dem.
For å klare overgangen til å bli høreapparatbruker er det en fordel at du har rett motivasjon og kunnskap.
Under
Du vil treffe både lege og audiograf ved ditt første møte på øre-, nese-, halsavdelingen. Legen undersøker ørene dine, og en audiograf vil utføre ulike hørselsmålinger. Deretter vil behovet for høreapparat bli vurdert.
Tilpassing av høreapparat
Audiografen tilpasser høreapparatet basert på hørselstestene. Først kan lyden virke sterk og påtrengende. Spesielt kan egen stemme virke fremmed eller ubehagelig. Noen synes lyden er metallisk.
Det er viktig at du setter ord på opplevelsen du har av den nye lyden. Eventuelt ubehag kan tas bort ved å justere lyden, men det handler i aller størst grad om tilvenning. Hjernen din trenger tid til å venne seg til det nye lydbildet.
Du kan være en av de som ikke kjenner noe slags ubehag, eller du kan trenge litt tid. Om du blir sliten av lyden fra høreapparatene kan det være positivt, på lik linje med at man blir sliten av annen type trening. Erfaringene dine vil fortelle deg når det er lurt å ta en pause.
Husk at audiografen trenger tilbakemeldinger fra deg for å kunne gi deg råd og veiledning.
Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg en pårørende som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får.
Hvor lang tid tar behandlingen/undersøkelsen?
Hvor lang tid det tar, vil variere. Ta kontakt med avdelingen for informasjon om timen din.
Etter
Den første tiden med nytt høreapparat
Det er viktig å bruke prøveperioden godt. Bruk høreapparatene så mye som mulig og i ulike situasjoner. Noter deg de utfordringene som oppstår. Stikkord her er lydene du hører og samtalene du har, men også hvordan det er å sette dem på. Graden av komfort og om de gir kløe eller smerte. Merk at du ikke skal bruke høreapparatene om de gjør vondt.
Mange som tar i bruk høreapparater overraskes over hvor mange lyder de hører. Hverdagslyder som man kanskje ikke har hørt på lenge. Slike lyder kan virke forstyrrende, spesielt når det er vanskelig å høre hva folk sier. Da er det viktig å vite at slike lyder er spesielt viktig å høre for en med svekket hørsel. De bidrar til å vekke tanker og følelser man uten høreapparatene vil gå glipp av. Tanker og følelser bidrar til økt hjerneaktivitet, noe som er viktig for din hjernehelse. Det er en viktig del av tilvenningen å bli trygg og vant med alle lydene som er rundt oss.
Kontroll og oppfølging
Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Fortell audiografen om erfaringene dine på kontrolltimen. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.
Etter tildeling av høreapparat kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om du får problemer med høreapparatet, hvis du skal bestille time eller om det trenger justering.
Har du fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.
Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Din audiograf hjelper deg med søknad og videre prosess.
Det er ditt ansvar å forsikre høreapparat.
Drop-in service
Molde og Krististiansund sjukehus
Molde og Krististiansund sjukehus har drop-in service heile dagen. Du fyller ut eit skjema i ekspedisjonen og leverer inn apparata dine. Vi gjennomfører service/reperasjonar og ringer/sender sms når du kan hente apparata igjen. Du får også beskjed dersom vi må videresende apparata dine for reperasjon.
Ålesund sjukehus
Måndag-tysdag og torsdag-fredag kl. 08.30-14.30
Onsdag kl. 09.00-14.30
Luka er stengt i lunsjtida, kl 12.00-12.30.
Vi bruker køsystem og du kan møte opp utan avtale. Ventetid må du rekne med då vi ofte har stor pågang.
Audiograf kan hjelpe med innsending av utstyr til leverandør ved behov. Merk at timebestilling er nødvendig dersom du har behov for justering av høyreapparat eller høyrselstest. Ta ev. kontakt med oss via HelsaMi, på telefon, epost eller ved skranken.
Du betaler vanleg eigenandelstakst ved timeavtale, service og enkle reperasjonar.
Utstyr og tilbehør til høyreapparat må ein bestille frå aktuell høyreapparatleverandør. Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.
Ver merksam
Om det oppstår problemer under utprøving, ta kontakt med oss. Vi vil forsøke å hjelpe deg, enten med forslag til å løse problemet, eller med en framskyndet time.
Kontakt
Kurs
- Dato kjem